ODBOROVÝ ZVÄZ KOVO
Miletičova 24, 815 70 Bratislava 1
0421-2-32441 174 info@ozkovo.sk





*** OZ KOVO POKRAČUJE V ZBERE PODPISOV POD PETÍCIU ZA VYHLÁSENIE REFERENDA K ZASTROPOVANIU DÔCHODKOVÉHO VEKU ***   *** OZ KOVO SA ZATIAĽ NEDOHODLO NA ZNENÍ KOLEKTÍVNYCH ZMLÚV VYŠŠIEHO STUPŇA VO VEREJNEJ DOPRAVE ANI V STROJÁRSTVE. POŽIADAJÚ O SPROSTREDKOVATEĽA ***  *** 29.JANUÁRA ZAČÍNA SCHÔDZA NR SR, NA KTOREJ PRAVDEPODOBNE BUDÚ POSLANCI HLASOVAŤ O ÚSTAVNOM ZÁKONE O ZASTROPOVANÍ DÔCHODKOVÉHO VEKU ***   *** OZ KOVO MÁ POD PETÍCIOU NA VYHLÁSENIE REFERENDA ZA ZASTROPOVANIE VEKU ODCHODU DO DÔCHODKU 230 TISÍC PODPISOV ***      
Vyhľadať: 
AKTUALITY

NÁVŠTEVY 
Celkovo: 693567
Dnes: 630
Užívateľov online: 6
PRIHLÁSENIE 
Prihlasovacie meno:
Heslo:
ŠTÚROVO 
KRPÁČOVO 
             Víkend na chate
CK SATUR 
   
GLOSA M. BENEDEKOVEJ: Niekde sa stala chyba v programe 
Je to dnes téma tém. Nedostatok zamestnancov, a to takmer vo všetkých odvetviach. A nespôsobuje ho iba nepriaznivý demografický vývoj a nesúlad vzdelávacieho systému s potrebami trhu práce. 

Ročne túto krajinu vraj opustí 10 000 mladých ľudí. Evidencie hovoria o 150 000 občanoch Slovenska, pracujúcich krátkodobo v zahraničí.A ďalšie desaťtisíce nie sú síce v štatistikách, ale reálne v zahraničí pracujú. Prečo? Človek nemusí byť laureátom Nobelovej ceny, aby si na túto otázku vedel odpovedať. Aby som bola korektná, sú to aj také dôvody ako napríklad lepšie vybavenie pracovísk, najmä pri vysoko špecializovaných profesiách, lepšie pracovné prostredie, či medziľudské vzťahy.Tým najzásadnejším dôvodom je však, celkom jednoznačne, lepšie a vyššie mzdové ohodnotenie. Skrátka - vyššie mzdy. A tak sa desaťtisíce Slovákov zmenili na migrujúcich pracovníkov a svoje zručnosti, vedomosti a znalosti  uplatňujú niekde inde, ako na Slovensku. Že je to pre Slovensko a jeho ekonomický a intelektuálny potenciál obrovské mínus, niet pochýb.

Zamestnávatelia tvrdia, že kvôli nedostatku voľných zamestnancov musia dokonca odmietať zákazky. A politici, v snahe zachrániť konkurencieschopnosť Slovenska a dobré makroekonomické čísla, sa nechali vtiahnuť do kolotoča rýchlych povolení pre zamestnávanie cudzincov z krajín mimo Európskej únie. Že je to pre Slovensko hrozba sociálneho a mzdového dumpingu, tiež niet pochýb.

Rýchle riešenie na pálčivý problém. Rýchle riešenia však málokedy bývajú tie najlepšie.

          A teraz to podstatné. Nedostatku zamestnancov, konkrétne vodičov, čelí aj  odvetvie autobusovej dopravy. Ministerstvo dopravy, v snahe hľadať riešenia aj dlhodobého charakteru, zorganizovalo workshop, na ktorom zástupcovia zamestnávateľov prezentovali svoje aktivity, ktorými chcú podporiť atraktivitu tohto povolania  aj pre mladých ľudí. Viacerí z nich konštatovali, že popri iných dôvodoch, je nedostatok vodičov spôsobený aj mzdovou politikou a nízkym ohodnotením tejto profesie.

A vzápätí sa na ministerstvo začali sypať požiadavky, ako by to malo ministerstvo riešiť! Upozorňujem, že išlo o výlučne súkromné  spoločnosti v odvetví autobusovej a kamiónovej prepravy! Ak by ste medzi návrhmi na riešenie hľadali aj zlepšenie mzdovej úrovne vodičov a ich pracovných podmienok, hľadali by ste márne. Zamestnávatelia chcú tento problém riešiť predovšetkým dovozom občanov tretích krajín, znižovaním veku pre získanie vodičského oprávnenia vodičov autobusov a kamiónov, znižovaním  daní na ťahače návesov, znižovaním daní zo stravného vyplácaného vodičom pri ceste do zahraničia (ktoré zamestnávatelia považujú za odmenu za prácu), znižovaním daní a odvodov ako takých, a čo ma úplne dostalo, propagovaním výhod flexibility pracovného času vodiča. Takže, milí vodiči, aby ste vedeli, že váš maxiflexibilný pracovný čas, to je vaša výhoda! Ešte by som ale potrebovala dovysvetliť, že v čom?!

 

A tak som túžobne očakávala 2. kolo kolektívneho vyjednávania  odvetvovej kolektívnej zmluvy a nádejala som sa, že ak sú zamestnávatelia takí uvedomelí a vnímajú nedostatok zamestnancov predovšetkým ako dôsledok nízkych miezd, dosiahnuť požadovaných 4,47 € v tarifnej mzde za hodinu (čo je minimálny  mzdový nárok pre 3. stupeň náročnosti práce podľa Zákonníka práce) bude „brnkačka“.

No a nebola.

Opäť rovnaké argumenty – ako, že župa viac peňazí nedá, a že naše požiadavky sú príliš vysoké a nereálne. Dokonca padol návrh, aby kolektívna zmluva vyššieho stupňa obsahovala iba nároky vo výške garantovanej zákonom, inak povedané kópiu Zákonníka práce, a mzdová časť, aby v nej vôbec nebola!

Navrhovaných 3,50 € za hodinu práce vodiča je podľa zamestnávateľov veľmi férová  ponuka.

Toto je podľa nich niečo, čím zvýšia atraktivitu profesie vodiča. Neviem, ale kdesi je tu chyba v programe. Buď situácia s nedostatkom vodičov nie je taká dramatická (ja však viem, že je) alebo zamestnávatelia už našli jednoduchšie riešenie v podobe dovozu cudzincov!

Ani ich argument, že ide o odvetvovú  kolektívnu zmluvu a na podniku vždy dojednajú vyššiu mzdu, celkom neobstojí. Stále máme podniky, kde striktne držia iba úroveň odvetvovej zmluvy s dovetkom, veď toto ste si dohodli v KZVS...

 

A na záver už iba konštatovanie zástupcu ministerstva dopravy, podľa ktorého bolo ministerstvom vydaných viac ako 80 000 kvalifikačných kariet vodiča! Inak povedané - vodičov je dosť. Akurát nepracujú na Slovensku.

Skutočne je niekde chyba v programe...

 


19.12.2018 Zavrieť článok Monika Benedeková, podpredsedníčka OZ KOVO a hlavná kolektívna vyjednávačka

:

 
Petičný hárok na stiahnutie 
Skôr do dôchodku.pdf


previous year  previous month január 2019 next month  next year  
Po Ut St Št Pi So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10

Dnes je sobota, 19.1.2019
Meniny má Drahomíra,
zajtra Dalibor

TIEŽ NÁS NÁJDETE NA 
 
 








     
  Created by www.elprins.sk. ADALUNA c.m.s. (c) 2010. All rights reserved.