ODBOROVÝ ZVÄZ KOVO
Miletičova 24, 815 70 Bratislava 1
0421-2-32441 174 info@ozkovo.sk





*** OZ KOVO V ULICIACH AJ V ŽILINE, BANSKEJ BYSTRICI A POPRADE***   *** ROZBIEHAME KAMPAŇ NA ZMENU DÔCHODKOVÉHO SYSTÉMU #SkorDoDochodku ***  *** PRIPRAVUJEME ĎALŠÍ POCHOD V KAMPANI #ZaVyššieMzdy V POPRADE ***  *** "TAM KDE SA KOMUNIKUJE, SA DÁ NÁJSŤ RIEŠENIE" - EMIL MACHYNA V TA3 *** 
Vyhľadať: 
AKTUALITY

NÁVŠTEVY 
Celkovo: 371014
Dnes: 90
Užívateľov online: 4
PRIHLÁSENIE 
Prihlasovacie meno:
Heslo:
ŠTÚROVO 
KRPÁČOVO 
             Víkend na chate
PLANEO elektro / Quick time 

Východ Slovenska nové automobilky neláka, diaľnica nebude do roku 2020 
Koncerny si pre nové závody radšej vyberajú susedné krajiny.

Slovenské automobilky nemajú veľké plány. Nechystajú výrazné rozšírenie výroby ani priberanie stoviek nových ľudí. Úspechom sú investície do technologického vybavenia a posun k väčšej miere domácich dodávateľov.

Vlani slovenské závody podľa odhadu Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) vyrobili cez 970-­tisíc áut. Oproti roku 2013 o takmer 20-­tisíc áut menej.

Nedosiahnuteľný milión

Keďže žilinská Kia aj trnavský Peugeot výrobu mierne zvýšili, pokles padá na vrub bratislavského Volkswagenu. Ten presný počet vlani vyrobených áut zatiaľ nezverejnil. „Ak by nebolo zníženého exportu do Ruska, prekonali by sme miliónovú hranicu,“ prezradil dôvod prezident ZAP Jaroslav Holeček.

Nižší odbyt automobilov v Rusku postihol najviac závod kórejskej Kie – táto krajina je jej najväčším odberateľom s približne 60-­tisíc vozidlami ročne.

Rusov za volantmi žilinských áut nahradili Briti, Nemci, Španieli a Taliani a fabrika napokon prekvapujúco ešte zvýšila výrobu na 323-tisíc áut a takmer pol milióna motorov.

Krízu v Rusku viac pocítil Volkswagen. Jeho ťažiskovými trhmi sú však Nemecko, USA a Čína, takže ho skôr trápi slabý hospodársky rast v Európe a pribrzdenie v Ázii.

Trnavská fabrika sa vlani dostala na nový rekord nad 255-­tisíc áut najmä vďaka rastu predaja Peugeotu 208. Darilo sa mu najmä na kľúčových trhoch v Taliansku, Francúzsku a Nemecku. Závod však stále využíva svoju kapacitu iba na 85 percent.

Sklamaním je najmä predaj avantgardného Citroenu C3 Picasso, ktorý vyrába ako jediný v Európe. Vlani sa ho vyrobilo iba 48-­tisíc kusov, kým pred troma rokmi to bolo o 20-­tisíc viac. 

Vysoká stagnácia

Výroba automobilov na Slovensku výraznejšie stúpla naposledy v roku 2012, keď z pásov začali schádzať minitrojičky v Bratislave.

Slovensko sa vtedy stalo svetovou jednotkou vo výrobe áut na obyvateľa na hranici 180 kusov ročne. Odvtedy produkcia stagnuje tesne pod miliónovou hranicou.

web-auta_res.jpg

Objavili sa síce dobré správy, ako napríklad väčšia finalizácia Porsche Cayenne alebo produkcia karosérií Bentley SUV vo Volkswagene. Celkovo sú však kapacity závodov vyťažené takmer naplno a výrazný rast výroby a zamestnanosti sa neočakáva.

Dobré správy prichádzajú aj o nových investíciách. Nová zvarovňa VW za pol miliardy eur prinesie o dva roky výrazné zvýšenie robotizácie a možnosť zvárať aj hliníkové karosérie. Nahradí však staršie kapacity, objem výroby  zvýši iba mierne.

Nič nové

Od troch slovenských automobiliek sa preto v najbližších rokoch veľa nových pracovných miest neočakáva, najviac ak niekoľko desiatok.

Viac by sa ich vytvorilo iba v prípade príchodu nového závodu, o ktorom sa dlho hovorí. Postaviť ho mali BMW, americká Tesla či čínsky Qoros. Ani jeden z nich špekulácie nepotvrdil.

Na Slovensko už niekoľko rokov nepribudla väčšia zahraničná investícia. Naopak, do susedných krajín ich prišlo niekoľko vrátane závodu Mercedesu v Maďarsku alebo Volkswagenu v Poľsku.

Pozíciu krajiny komplikuje hlavne zhoršenie daňového a právneho prostredia, hovorí sa v decembrovom prieskume Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS).

Príchod nových investorov do automobilového priemyslu brzdí podľa Holečka aj nedostatok technicky vzdelaných ľudí, slabá podpora výskumu a vývoja, či pomalá výstavba infraštruktúry.

Chýbajú tisíce technikov

Ďalšia automobilka potrebuje kvalifikovaných pracovníkov, vývojové laboratóriá a diaľnicu do Košíc.

BRATISLAVA. Prezident ZAP Jaroslav Holeček hovorí, že na Slovensko by sa ešte zmestili aj dve automobilky. Museli by sa však usadiť na východ od Žiliny a Banskej Bystrice, kde zatiaľ sídli iba štvrtina dodávateľov z odvetvia.

Na to však v týchto regiónoch chýba infraštruktúra. Najnovšia predpoveď dostavby diaľnice do Košíc na rok 2019 investorov nepotešila. Slimačie tempo a meškanie kľúčových úsekov hrozia, že reálny termín sa posunie za rok 2020.

Ďalším problémom, ktorý podľa Holečka štát iba začína riešiť, je nedostatok pracovných síl. Automobilový priemysel potrebuje ročne 42-­tisíc nových stredoškolsky vzdelaných zamestnancov, z toho 30-­tisíc len ako náhradu odchádzajúcich dôchodcov.

Podľa štatistík ZAP však na trh ročne prichádza  iba 5000 použiteľných absolventov stredných škôl. Zvyšok pokračuje na vysokej škole, prípadne má kvalifikáciu, ktorú ekonomika nepotrebuje.

Automobilky sa v posledných rokoch posunuli k robotickej výrobe. V novej zvarovni Volkswagenu má byť vyše 400 priemyselných robotov, v pôvodnej ich bola iba zhruba stovka.

Podľa Holečka Slovensko brzdí aj slabá sieť vývoja bez podpory štátu. Menšie spoločnosti potrebujú otestovať alebo dovyvinúť pripravované výrobky v nezávislých laboratóriách. V iných krajinách často plnia túto úlohu univerzity.

Čítaj na http://ekonomika.sme.sk/c/7596511/vychod-slovenska-nove-automobilky-nelaka-dialnica-nebude-do-roku-2020.html


20.01.2015 Zavrieť článok sme.sk

:

 


previous year  previous month august 2017 next month  next year  
Po Ut St Št Pi So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10

Dnes je utorok, 22.8.2017
Meniny má Tichomír,
zajtra Filip

TIEŽ NÁS NÁJDETE NA 
 
 




     
  Created by www.elprins.sk. ADALUNA c.m.s. (c) 2010. All rights reserved.